fredag 25 februari 2011

Uppmärksamhet

Idag är jag med på Norrans hemsida med anledning av just den här bloggen. Det känns roligt och jag hoppas att det kan generera i nya kontakter!

På Norran finns det möjlighet att kommentera artiklar, vilket också har gjorts i det här fallet. Jag tänkte att jag skulle bemöta några av kommentarerna här då jag tycker att det var vettiga frågeställningar.

En person undrade varför jag hade valt att utbilda mig till något som marknaden inte efterfrågar. Mitt svar på det är att det inte på något vis är en utbredd arbetslöshet bland Samhälls- och kulturanalytiker. Anledningen till att jag valde att utbilda mig till Samhälls- och kulturanalytiker var helt enkelt för att det föreföll vara en intressant och vettig utbildning. Vilket det också är. Jag vågar säga att en Samhälls- och kulturanalytiker är en tillgång på vilken arbetsplats som helst. Att det sedan har varit svårt för mig att få arbete, ja det kanske till viss del är självförvållat då jag valde att lämna Norrköping där utbildningen är känd och flytta hit där den fram till nu har varit i princip okänd. Jag hoppas självklart på att det har förändrats nu. Det finns självklart de, som likt mig själv, har fått kämpa och kämpar fortfarande för ett arbete. Men det finns också de som verkligen har lyckats. Som exempel kan nämnas att på Arbetsförmedlingen i Norrköping står Samhälls- och kulturanalytiker för 10% av personalstyrkan.

En annan person ursäktade sig och tyckte att det var roligt att jag som jobbcoach själv är arbetssökande. Du är ursäktad, jag kan förstå vad du menar, även fast jag själv naturligtvis inte tycker att det är roligt. Som jobbcoach vet jag att det till en väldigt stor del handlar om kontakter i tillsättandet av jobb, att nå ut till rätt personer vid rätt tillfälle. Då jag inte kommer från Skellefteå och endast har bott här sedan 2006, med undantag för den tid jag bodde i Gällivare och jobbade, har jag inte det största kontaktnätet. Med hjälp av bloggen hoppas jag bland annat på att kunna utvidga det och nå fler potentiella arbetsgivare. Anledningen till att jag inte jobbar som coach idag beror på lite otur samt utdragna upphandlingar. Vidare erbjöd sig den här personen att tipsa mig om lediga tjänster på sin arbetsplats, vilket naturligtvis är intressant. Att veckopendla har jag gjort tidigare, och tycker att det går förhållandevis bra, så det skulle inte behöva innebära ett problem.

Till sist måste jag bara förtydliga att jag inte kan räknas som ungdom längre då jag har nått den ärofyllda åldern 30. Men tackar naturligtvis de som tycker att jag ser yngre ut :)

Hoppas att några nya läsare har hittat hit. Ni är mer än välkomna!


Kom ihåg att ni når mitt CV via knappen nedan.


Lisa Nilsson's VisualCV

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var ett fantastiskt initiativ
    roligt med drivna människor som är framåt

    lycka till med jobbsökandet

    SvaraRadera
  2. Kul med någon som pluggat i Norrköping! Har själv läst GDK i Norrköping och jobbar numera i Norsjö. Har en kompis som pluggade din utbildning, hon försörjer sig som vårdbiträde och poet.

    SvaraRadera
  3. Omstarten, vad roligt att du gillar mitt initiativ!

    Elizabet, jag gillade verkligen Norrköping som studentstad! Hoppas att din kompis trivs där hon är, och om inte så hoppas jag att hon hittar ett jobb hon vill ha! Det är tufft, men jag har bestämt mig för att det ska gå.

    SvaraRadera