onsdag 2 mars 2011

Rekryteringsmässa och önskningar

Var på rekryteringsmässa på Expolaris i dag. Det var kul att se att det var så många där och minglade runt och lämnade sina CVn till arbetsgivare.

Jag passade på att prata med CV (Centrum för vägledning) och ett par representanter för Skellefteå Kommun. Hade ett intressant samtal med en kvinna som heter Eva. Vi pratade om hur man ska gå tillväga för att bli aktuell för en anställning inom kommunen. Hon sa att det är lättare att kalla någon som man redan känner till på något vis till en intervju än en helt okänd. Frågade då hur jag, som inte har så många kontakter, ska gå tillväga och hon tipsade då om vikariat för att få in en fot. Det tänket gillar jag, jag kan mycket gärna ta ett kortare eller längre vikariat! Men, för det kommer ganska ofta ett men, när vi pratade om hur vikariaten tillsätts landade vi återigen i vikten av kontakter. En hel del vikariat utlyses inte utan tillsätts med personer som redan är kända, och till de vikariat som utlyses är det lättare att kalla någon som man redan känner till på något vis till intervju.

Så för att sammanfatta: Det är minst sagt svårt att ta sig in vare sig det gäller vikariat, tidsbegränsade eller tillsvidareanställningar utan kontakter.

Något jag önskar är att de som anställer skulle våga testa att ta in ett oprövat kort till intervju. En intervju innebär ju inte på något sätt att man har fått jobbet, men att få möjligheten att visa upp sig skulle vara väldigt betydelsefull, inte bara för mig. Tag chansen, vidga vyerna! Intervjua någon "okänd", intervjua någon med en ovanlig utbildning, intervjua någon som inte har så mycket arbetslivserfarenhet men som har rätt personliga egenskaper, intervjua någon som har de rätta erfarenheterna men inte en formell utbildning. 

Här nedanför finner du en knapp som tar dig till mitt CV. Läs gärna, jag kan vara den där "okända" personen med en ovanlig utbildning som skulle vara just precis rätt att anställa!

Lisa Nilsson's VisualCV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar